A Hatalmas jószág, "kicsiknek" is - (hölgy :)) Olvasói kérésre

Nálunk nincsen. Miért?

Sokszor jártam az Államokban gyerekkoromtól fogva. Rokonok élnek a nyugati parton, így volt szerencsém látni pár várost, és érezni az "amerikai életérzést".

A hatalmas tereket nagyon élveztem odakint minden egyes alkalommal. Terek alatt most a széles utakat és járdákat, a tágas parkolóhelyeket, a nagy és kényelmes autókat, a 1,5-szeres méretű szállodai szobákat, nagy köztereket értem. Mindennek van valahogy hely. Miután Európa nincs felkészülve a nagyméretű autók használatára, így Amerika nem szállít minden típust nagyüzemben hozzánk. A megoldás a nagy kocsiknál az, hogy farag a méretekből és csak a design ér ide (félig meddig). Ilyen, nem importált típus a Chevy Suburban is. Nekünk a Captiva jutott. Szerintem ez is pofás, de nem az igazi... kicsike. :)

chevrolet_captiva-2010_r39.jpg

Nem hiszem, hogy túl nagy rajongótábora lenne itthon a Suburbannak, hiszen nem ismerhetik, de az egyik nagyra becsült blogolvasóm (hölgy; termetében igen apró) nagyon szereti a típust. Kérésére utánanéztem egy-két dolognak. Remélem tetszeni fog neki és mindenki másnak is a bejegyzés.

2014-Chevrolet-Suburban-1500-SUV.png

Egy kis történelem

A Suburban autóevolúciós folyamat a nagyon hosszú, majdnem 80 évet is megérte már. Először 1935-ben látott napvilágot a típus azzal a céllal, hogy egy személygépkocsit kombináljanak a kicsi áruszállítókkal. Emiatt lett az eredeti neve Carryall Suburban, mely később rövidült Suburban-ra. 

Egy eredeti plakát 1935-ből:

Chevrolet Suburban Ad 1935.jpg

A világ egyik legtöbbet hozó típusa és az autóipar egyik legnagyobb sikersztorija, hiszen 80 éve változatlan megnevezéssel forgalmazza a GM. A Chevy és a GMC márkaneve alatt is fut egy ideig párhuzamosan azonos típusnévvel, de a GMC 2000-ben Yukon XL-re nevezi át a modellt. Sokáig más autógyárak is használták a Suburban nevet, de 1988-ban a GM levédte. Az USA-ban, Kanadában, Mexikóban, a Fülöp-szigeteken és a Közel-keleten forgalmazzák. 

A fejlődési- és designváltási folyamat ezen a képen gyönyörűen követhető. Gömbölyű, kocka, gömbölyű és nő folyamatosan:

chevy suburban evolution.jpg

 Az első 1935-ös modell tengelytávja 2,9 m volt. Mára (2015-ös modell) 3,3 m-re nőtt a tengelytáv és 5,7 m a kocsi teljes hossza. A Ford Expedition EL-el karöltve a legnagyobb gyári autók egyike. 3 üléssor van a kocsiban teljes értékű csomagtérrel, és 9 személy kényelmesen utazik benne. Kizárólag 5,3 és 6,2 literes V8-as motorral gyártják. A fura dolog, hogy van belőle 2 kerék meghajtású is. Szerintem a 4x4 kevés autóban indokolt jobban. 

Manapság az USA-ban a rendőrök, a tűzoltók, a repülőterek, a titkosszolgálat használja, és a kormányzati limuzinok egy része is Suburban.

Vásznon a batár

Bizonyára minden filmrajongó látja a fenti csoportképen a Keresztapa, a Rambo, a Gyilkos elmék és a Szupercella korszakát is. Rengeteg filmben szerepel az autó (gyűjtemény itt). A legtöbb filmben mellékszerepeket kapott, de minden alkalommal ugyanaz az asszociációnk: Amerikában vagyunk és "húderohadtnagyvagy, ne gyere nekem!". Egyike azon kocsiknak, aminél nem tudjuk eltéveszteni a származását. A vásznon két fő felhasználása van az autóknak: rendőrség/kormány járgány, illetve a vagány csávó batárja. Mind a kettő szerepet tekintélyt parancsoló mérete és tömege indokolja. 

2015-ben a 12. generációját várjuk:

chevrolet-suburban-2015-v4.jpg

Nagyon sokat lehetne írni róla, de annyit úgyse olvastok el. Ha valakit bővebben érdekelne, akkor itt egy jó hosszú cikk róla a wikin. Itt meg egy rövidebb, olvasmányosabb, de régebbi.

Egy biztos. Magyarországon sajnos elég nehézkes lenne a Suburban-nal közlekedni. Nálunk egy teherautó ekkora... Ettől függetlenül bárkinek szívesen segítek a beszerzésben, ha ez az álma. :)